Uw huis verkopen in 8 stappen
Onze werkwijze
Bij de verkoop van een woning komen veel zaken kijken. Hoe bepaal ik de vraagprijs? Welke risico’s loop ik? Hoe verkoop ik mijn woning zo snel mogelijk en hoe regel ik een koopovereenkomst? Welke notaris moet ik kiezen? U kunt dit allemaal zelf uitzoeken en oppakken. Krijgt u echter liever advies van iemand die kennis en ervaring heeft op de woningmarkt en die u deze zorgen uit handen neemt? Klop dan aan bij Scheers & Roes Makelaars en vraag om een deskundig advies. De meeste woningen worden via een makelaar verkocht en zijn inzet kan u veel tijd en moeite besparen.
1. De vraagprijs bepalen
Voor uw woning wilt u een goede prijs vragen. Maar wat is een goede prijs? De NVM-makelaar van Scheers & Roes adviseert u bij het vaststellen van de vraagprijs en doet hiervoor grondig onderzoek:
- We houden rekening met het onderhoud en de technische staat van uw woning
- We beoordelen de ligging en de woonomgeving
- We inventariseren de financiële lasten, bijzondere bepalingen en milieuaspecten
- Bij appartementen vragen we onder andere naar het functioneren van de Vereniging van Eigenaren en de hoogte van het reservefonds
- We beoordelen hoe uw woning in de markt ligt. Staat het in een gewilde buurt? Hoe groot is de vraag naar uw type woning?
- We onderzoeken voor welke prijzen soortgelijke woningen in de omgeving van uw woning worden verkocht.
- Ook beoordelen we de energiezuinigheid van de woning door middel van het energielabel.
De uitkomst is een vraagprijs waarbij u het meest gebaat bent: een realistische vraagprijs.
Bijzondere lasten en beperkingen
Volgens de wet moet u als verkoper de potentiële koper op de hoogte brengen van alle bijzondere lasten en beperkingen van uw woning. Dit kan bijvoorbeeld een recht van overpad of een huurcontract zijn. Kortom alle verplichtingen die voor de toekomstige bewoner van belang kunnen zijn. Ook gebreken, zoals een defecte CV-ketel, dient u van te voren te melden.
2. Publiciteitsplan opstellen
De makelaars van Scheers & Roes zetten niet alleen een bord in de tuin. We doen veel meer dan dat. We bepalen in overleg met u de verkoopstrategie, gebaseerd op onder andere de marktsituatie en het tijdsbestek waarbinnen u de woning wilt verkopen. De keuze aan publiciteitsmiddelen is uitgebreid:
- Publicatie op www.funda.nl en de website www.scheersroes.nl
- Publiciteit via onze social media kanalen
- Adverteren van ons eigen huis-aan-huis-woonkrant ‘Woonvisie’
- Direct mailing aan woningzoekenden
Daarnaast verzorgen we ook de traditionele promotiemiddelen:
- Het bord in uw tuin of tegen uw gevel
- Informatie- en fotobrochure van uw woning
- Fotopresentatie in de etalages van onze kantoren in Groenlo en Neede en in de etalage in Eibergen
Wanneer u uw woning te koop zet via Scheers & Roes Makelaars, wordt deze opgenomen in de NVM-database. In deze database voor woonobjecten wordt het woningaanbod van alle NVM-makelaars bijgehouden. Hierdoor zijn alle NVM-makelaars direct op de hoogte dat uw woning te koop staat. Het is heel goed mogelijk dat uw woning voldoet aan de woonwensen van één van hun klanten.
Tip: Prominente plek op www.funda.nl
Hier mag uw woning niet ontbreken! www.funda.nl is één van de best bezochte huizensites van Nederland en biedt een groot en overzichtelijk woningaanbod. Veel huizenkopers hebben hun woning via Funda gevonden.
3. Woning verkoopgereed maken
De eerste indruk is erg belangrijk. Zorg dat uw woning er netjes uitziet. Ruim uw hal en kamers op en investeer in een kleine onderhoudsbeurt. Repareer kleine mankementen, zoals een lekkende kraan en een klemmende deur. Werk indien nodig één en ander bij met een likje verf. Maak de tuin op orde en zorg voor een verzorgde entree. Plaats een leuke bak met bloemen en zet de vuilnisbakken uit het zicht. Zorg dat de woning fris ruikt en de temperatuur aangenaam is tijdens een bezichtiging. Desgewenst is onze eigen vastgoed styliste beschikbaar, onze interieurstyliste kan wonderen verrichten en een woning licht en ruimtelijk eruit laten zien. Alvorens de woning de eerste bezichtiging ondergaat, geven we u graag advies. In deze brochure hebben we de tips samengevat.
4. Bezichtigingen
De makelaar van Scheer & Roes coördineert en begeleidt de bezichtigingen. We zijn de contactpersoon voor potentiële kopers en ze kunnen bij ons terecht met al hun vragen en voor de brochure van uw woning. Als zij geïnteresseerd zijn in een bezichtiging plannen we direct een afspraak in, uiteraard na overleg met u en de potentiële koper.
Bij een bezichtiging hoeft u niet aanwezig te zijn. Kijkers stellen vaak meer vragen aan de begeleidende makelaar als de verkoper er niet bij is. Aansluitend brengen we verslag uit over de bezichtiging, afhankelijk van de afspraken die u daarover hebt gemaakt.
Het inzetten van de makelaar tijdens de bezichtiging is een belangrijk contactmoment met de potentiële koper. Op dat moment leert de makelaar de woonwensen van de koper beter kennen. Deze informatie kan nuttig zijn bij eventuele onderhandelingen.
5. Onderhandelingen
Niet in iedereen schuilt een geboren verkoper. Daarom is het fijn dat u het niet zelf hoeft te doen, maar kunt overlaten aan uw professionele makelaar. We weten van de hoed en de rand en we staan u bij met advies. De controle over het onderhandelingsproces verliest u nooit, want uiteindelijk beslist u voor welke prijs u uw woning verkoopt.
Wanneer een koper een bod uitbrengt, gaan we dit bod met u bespreken en u adviseren over de vervolgstappen. Bij het onderhandelen is niet alleen de prijs van belang, maar ook de datum van overdracht en ontbindende voorwaarden spelen een rol. Voorbeelden van ontbindende voorwaarden zijn: het niet rond krijgen van de financiering, het niet verkrijgen van een huisvestingsvergunning of een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies. Ook is het mogelijk dat de koper bepaalde roerende zaken over wil nemen.
Zolang een bod nog niet aanvaard is, kan het bod nog worden vervangen door een lager of hoger bod. Uitzondering is een bod waarbij gesteld is dat deze tot een bepaald tijdstip op een bepaalde datum geldig is. Deze kan niet ongedaan gemaakt worden. Het is niet zo dat door aanvaarding van het bod een overeenkomst tot stand komt. Dit gebeurt pas bij de volgende stap.
Tip: De NVM No-Risk clausule: Een extra verkoopstimulans
Als de koper uw woning koopt, voordat hij zijn eigen woning heeft verkocht, bezit hij tijdelijk twee woningen. Als deze periode te lang duurt dan kan dit een grote financiële druk op zijn schouders leggen. Als dit een struikelblok is voor een potentiële koper van uw woning, dan kunt u aanbieden een NVM No-Risk clausule op te nemen in het koopovereenkomst. Dit betekent dat de koper de koop ongedaan kan maken als de verkoop van zijn oude woning te lang duurt.
6. Ondertekening van de koopovereenkomst
Samen met de koper bent u een koopsom overeengekomen. Daarnaast maakt u samen afspraken over andere belangrijke onderdelen van de koopovereenkomst zoals de datum van levering, ontbindende voorwaarden of een lijst met roerende zaken (gordijnen, vloerbedekking, verlichting) die al dan niet tegen een bepaalde vergoeding kunnen worden overgenomen. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd in een ‘Lijst van Zaken, welke onderdeel is van de koopovereenkomst. Doorgaans wordt deze door de makelaar van Scheers & Roes voor u opgesteld. Eerst tekent u en uw makelaar de overeenkomst en daarna wordt deze ondertekend door de koper en diens makelaar.
In een persoonlijk gesprek lezen we de koopovereenkomst zorgvuldig met u door voordat er wordt getekend. U zet pas een handtekening als alles volgens u juist is weergegeven. Als de koper en diens makelaar ook getekend hebben, is de koopovereenkomst gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de koopovereenkomst. Daarna breekt toch nog een spannende periode aan, omdat de koopovereenkomst op dat moment nog ontbonden kan worden:
- Vanaf het moment dat de koper het afschrift van de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst ontvangt, gaat de wettelijke bedenktijd van drie dagen in. Binnen deze bedenktijd kan hij alsnog besluiten af te zien van de koop.
- De koop kan nog ontbonden worden op basis van ontbindende voorwaarden. Dit kan uiterlijk tot de datum die daarvoor genoteerd staat in de koopovereenkomst.
- Ook de opname van een No-Risk clausule in de koopovereenkomst kan tot ontbinding leiden. Dit kan uiterlijk tot de datum die is overeengekomen.
Tip: Zeg uw oude hypotheek op tijd op!
Zorg dat u uw hypotheek op tijd opzegt. Er zijn geldverstrekkers die bij een te late opzegging van de hypotheek een boete rekenen. Vraag advies aan uw financieel adviseur of het verstandig is dat u zelf de opzegging regelt of dit via de notaris laat lopen. Als u het zelf doet, kom dan pas in actie nadat de ontbindende voorwaarden van de koper zijn vervallen.
7. Naar de notaris
Het verkoopproces is bijna afgerond. De laatste stap is het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris en het afronden van het financiële gedeelte. De ondertekende koopovereenkomst en andere benodigde stukken gaan samen met een kopie van uw rijbewijs of paspoort naar de notaris. Zodra de notaris de papieren heeft ontvangen, plant de notaris een afspraak in op de overeengekomen datum voor het tekenen van de akte van levering.
Van tevoren ontvangt u een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. Controleer goed of alle gegevens kloppen. Onze makelaar zal de akte van levering meestal ook controleren. Let vooral op de opleverdatum en de lijst van zaken. De koper kan vóór de levering de woning inspecteren om te zien of alles is achtergelaten zoals afgesproken. Ook wordt tijdens de inspectie de meterstanden van elektra, gas en water genoteerd. De verkoper dient zich af te melden bij betreffende instanties en de koper dient zich met dezelfde meterstanden aan te melden. Scheers & Roes Makelaars begeleidt de inspectie.
Na de inspectie gaat u met de koper naar de notaris. Dit kunt u doen zonder begeleiding van uw verkoopmakelaar, maar doorgaans gaan we met u mee. Als u de akte van levering hebt getekend en deze is ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster, bent u geen eigenaar meer van de woning. De nieuwe eigenaar krijgt na het ondertekenen van de leveringsakte de sleutels.
De koper betaalt de koopsom en eventueel de extra kosten voor de achtergebleven roerende zaken. De notaris zorgt daarna voor de verdere afwikkeling, zoals:
- De verrekening van de zakelijke lasten, zoals onroerend zaakbelasting en waterschapslasten
- Hij regelt de aflossing van de eventueel lopende hypotheek
- Hij zorgt dat het afgesproken courtagebedrag aan uw NVM-makelaar wordt verrekend.
- Het saldo dat overblijft, ontvangt u op uw eigen rekening. Dit saldo ontvangt u nadat de akte van levering is ingeschreven in het Kadaster. Dit is meestal een werkdag na de levering.
8. Het verkoopproces is afgerond.
Het verkoopproces is klaar. Gefeliciteerd! Uw woning is verkocht! Natuurlijk blijft uw persoonlijke makelaar voor u klaar staan mocht u nog vragen hebben of van andere diensten gebruik willen maken.
Tip: Maak ook gebruik van de andere diensten van NVM-makelaars
Scheers & Roes biedt meer diensten dan u wellicht weet. U kunt naast de standaarddiensten voor de verkoop van uw woning ook bij ons terecht voor onder andere:
- Begeleiding bij aankoop of huur van uw nieuwe woning
- Taxatie van uw (nieuwe) woning